In onze maatschappij kennen we het onderscheid tussen ‘meester’ en ‘leraar’ niet echt meer. Vanuit de geschiedenisboeken komt er nog wel eens iets voorbij uit vroeger tijden over een ambacht, […] Lees verder Meester of leraar
Natuurlijk leren
leren voor je leven
Leren door observatie
Leren door observatie (en imitatie) in het dagelijks leven. Een universele leerstrategie, in onze kindertijd, maar ook daarbuiten. We zien deze vorm van leren terug in alle culturen van over […] Lees verder Leren door observatie
Open aandacht
Om de wereld te leren kennen, moet je leven in de wereld. De ideeën die we in onze moderne maatschappij hebben over de manier waarop kinderen leren zijn voornamelijk gebaseerd […] Lees verder Open aandacht
Lezen
De Stichting Lezen zegt: “Lezen is het cement van de samenleving. Het lezen van verhalen en gedichten helpt ons om sociaal te functioneren. Door fictie te lezen, kunnen we ons […] Lees verder Lezen
Het belang van tekenen
Tekenen is essentieel voor kinderen. Het is hun aangeboren, universele taal waarmee ze zich in de wereld kunnen zetten: hier ben ik! Waarmee ze zich uit kunnen drukken, beter nog […] Lees verder Het belang van tekenen
Chaos en structuur
Het is heerlijk voor kinderen om ze in hun eigen chaos te laten spelen. Uit chaos ontstaat creativiteit. Het is wel belangrijk dat het kind die chaos zelf creëert. Dat […] Lees verder Chaos en structuur