Diep in iedereen zit een eigen leermeester verscholen. Het is jouw eigen wijsheid waar je ten alle tijden op kunt vertrouwen, wanneer je daar de ruimte voor krijgt.
Waarschijnlijk, wanneer jij AP opvoedt, zijn deze meesters bij jullie al aardig aan de oppervlakte in het gezin, maar is dat ook zo op school? Vermoedelijk heb je (inmiddels) een school gevonden die aansluit bij jullie visie, maar mogelijk heb je eerst een traject gehad waar zowel je kind als jullie niet blij van werden of mogelijk zit je daar nog middenin.
Diep in iedereen zit een eigen leermeester verscholen.
Wanneer je ervaart dat opvoeden en leven vanuit je hart en het natuurlijk leren vaak nog maar tot aan de voordeur is, dat je je niet gehoord voelt op de school van je kind en je kind vaker vastloopt dan je lief is, dan is dit artikel voor jou.
Dit verhaal is geen kritiek op de leerkracht, maar een verhaal over waar je zo pijnlijk tegenaan kunt lopen als je kind het moeilijk heeft en het durven maken van keuzes in het belang van je kind.
Dit is een verhaal over het belang van het eigen meesterschap in elk kind.
Mee met de massa
De huidige maatschappij is nog steeds gericht op meegaan met de massa. Het is nog steeds ingewikkeld om anders te zijn, buiten de curves te vallen.
En het kan zomaar zijn dat jij als bewuste ouder met een misschien wel hooggevoelig kind, ervaren dat jullie anders zijn dan de anderen. Nu zou ik het liefst schrijven over dat er geen anderen zijn, er geen verschil is, maar zover is de maatschappij nog niet.
Een kind heeft van nature de neiging om het goed te willen doen en dus om mee te gaan met de groep. Wanneer dit niet lukt, dan wordt het gezien alsof er iets aan de hand is. Onbewust is de boodschap: het is niet goed om anders te zijn, jezelf te zijn.
Meegaan met de massa kan ervoor zorgen dat je kind zijn eigenheid kwijtraakt.
Dit zijn vaak de momenten waarop je later als volwassene terugkijkt en beseft ‘toen ben ik begonnen met mezelf af te sluiten’ of ‘toen ben ik gestopt met te doen wat voor mij zo belangrijk was’. Dat zijn de momenten waarop de eigen leermeester stil wordt.
Meegaan met de massa, wanneer deze massa niet past bij jouw kind, kan ervoor zorgen dat je kind zijn eigenheid kwijtraakt, al vrij snel verliest hoe hij eigenlijk bedoeld is te zijn.
Als je kind niet gelukkig is
Wanneer je kind te veel zijn weg moet zoeken op school en zijn draai niet kan vinden, of het nu bij een leerkracht is, omdat het systeem niet past bij je kind of omdat je kind gepest wordt, dan gaat het niet lekker met je kind. En dan kan het zomaar een grote strijd voor jullie worden om naar school te moeten elke dag.
Je komt voor een belangrijk dilemma te staan: hoe kun je er zijn voor je kind en tegelijkertijd voldoen aan de verwachtingen van de school?
Iets wat naar mijn idee haast onmogelijk is, want uiteindelijk trekt iemand daarbij altijd aan het kortste eind. Het enige wat je dan nog kunt doen is je keuzes gaan richten op wat belangrijk is voor je kind en je eigen innerlijke proces aangaan, simpelweg omdat je als ouders zo geraakt wordt in je eigen oude pijn, wanneer je kind niet gelukkig is. De oplossing ligt bij ons als ouders: wij zijn de sleutel naar het geluk van onze kinderen. Keuzes maken dus, en dat kunnen weleens andere keuzes zijn die soms buiten je comfortzone liggen.
Vrijheid
Het kan anders. Een keuze voor een andere school maak je echter niet zomaar en een keuze voor een school die ver buiten je comfortzone ligt, al helemaal niet. Maar vastlopen en steeds verder af raken van je hart en elkaar omdat je aan het overleven bent, lijkt me voor niemand een optie. Wanneer je in staat bent om over te stappen op een andere vorm van onderwijs en je hart durft te volgen, dan ben je dapper. Het wordt beloond met een gevoel van vrijheid en geluk.
Het wordt beloond met een gevoel van vrijheid en geluk.
Er zijn inmiddels al zoveel andere vormen van onderwijs, waar AP, het volgen van een kind een vanzelfsprekendheid is, waar kind en ouder volledig gezien worden. Een school die daar voor ons als ouders en onze zoon in het bijzonder uitspringt is de Bliss Vibration Kids Academy.
Ervaringsrijk leren
De Bliss Vibration Kids Academy is een school met een unieke vorm van onderwijs, waar ruimte is voor kunst, cultuur, natuur en beweging. Het is een plek waar een kind kan zijn zoals hij is, hoe hij is en waar hij naar verlangt. Er komt letterlijk weer ruimte om te zijn zoals je kind bedoeld is te zijn. Het leren mag losgelaten worden, de toetsen en cijfers en daarmee de veroordeling op iemands kunnen dus ook.
‘Bliss begeleiders’ helpen kinderen ervaren hoe het is om gewoon te zijn en om van daaruit te leren, dat het dan dus altijd goed is. Naast vrijheid leert een kind daar tegelijkertijd ook dat er gevolgen zijn van je eigen keuzes, verantwoordelijkheid is een van de normen en waarden.
…hun eigen innerlijke kompas.
Die vrijheid en ruimte maakt dat de kinderen op de school bij hun eigen kern kunnen komen, hun eigen innerlijke kompas. Daardoor komen ze zuiver in het leven te staan.
Dit is een manier waarop een kind zijn eigen leermeester kan worden en zijn. De school is in staat om de wereld voor de kinderen veiliger te maken zonder ze te beschermen of te behoeden. Al je ervaringen zijn een succeservaring en vallen gaat met zachte landingen. Een ‘Bliss Kid’ staat vanuit een eigen innerlijke kracht sterk in de grote wereld.
Worden zoals je bedoeld bent te zijn
Wanneer je je hart kunt volgen en je leven zo inricht dat het voor iedereen klopt, dan heb je mensen om je heen die dezelfde taal spreken, die op eenzelfde manier in het leven staan.
Dat voelt als thuiskomen, als geluk. Dan wordt opvoeden zo mooi en fijn.
Dan kun je gaan opvoeden zonder te moeten vechten. Dan wordt opvoeden een liefdevol samenzijn waarbij iedereen kan zijn zoals hij bedoeld is te zijn.
Ook een school die er uit springt is de Keenschool in Bilthoven. Hier zullen we binnenkort iets overschrijven. Ken jij nog meer scholen die vernoemd mogen worden? Laat het ons weten!