Het is heerlijk voor kinderen om ze in hun eigen chaos te laten spelen. Uit chaos ontstaat creativiteit. Het is wel belangrijk dat het kind die chaos zelf creëert. Dat het kind vanuit structuur zelf chaos kan creëren. Het is daarvoor noodzakelijk om onze kinderen structuur aan te bieden. Dat we dus bewust een overzicht creëren voor het aanwezige spelmateriaal.
Eigenlijk zouden we wellicht net als vroeger onze kinderen de hele dag buiten laten spelen en als ze wel binnen zijn, ze met heel minimalistisch speelgoed laten spelen. Dit kan nog steeds zoals bijvoorbeeld ‘The boys without toys.’ Kinderen die ‘minimalistisch’ zijn opgegroeid zijn over het algemeen reuze innovatief en ontwikkelen zich optimaal. Tegenwoordig leven we nou eenmaal in een andere omgeving en we kunnen wellicht ook wat gebruik maken van het mooie educatieve materiaal dat er is tegenwoordig. Wel in mate en met dosering en zo creatief mogelijk graag.
Hoe doe je dat?
Het spelmateriaal kan bijvoorbeeld in laden, kasten of dozen opgeborgen zijn of je kan verschillende hoeken in de ruimte creëren. En het liefst gedoseerd en dus niet alles in een ruimte aanbieden. Een groot gedeelte van het spelmateriaal kan opgeborgen blijven en vervolgens regelmatig gewisseld worden.
Wel in mate en met dosering en zo creatief mogelijk graag.
Het spelmateriaal dat je aanbiedt is het liefst zo neutraal mogelijk. In die zin dat je er verschillende dingen mee kunt doen en dat het niet perse voor alleen jongens of meisjes is. Zo kan je kind het meest vrij spelen en alle mogelijkheden van het leven ontdekken en zijn fantasie optimaal ontwikkelen.
Ideeën om structuur in spel aan te bieden
- Algemeen: Samen met je kind opruimen als je kind gespeeld heeft of als het met iets nieuws wil gaan spelen, kan veel rust geven. Zo kan er elke keer weer met een schone lei begonnen worden. En zo loop je niet de kans dat je kind niet weet wat het moet kiezen, omdat het overprikkeld raakt. Maak een feestje/spelletje van opruimen.
- De kartonnen doos: die doet het altijd goed voor de creativiteit en heeft grenzeloze mogelijkheden! Ook een bolletje wol of touw kan prachtige kunstwerken tevoorschijn toveren.
- Een keukentje: liefst zo neutraal mogelijk, zodat er ook op geklommen kan worden en verstoppertje in gespeeld. Een keukentje kan uren lang bak- en kookplezier brengen, het liefst met zo echt mogelijk (al dan niet in miniformaat) keukengerei en liever geen plastic. Maar het kan ook een winkeltje zijn of bij een restaurant horen. Vooral kastjes/deurtjes/lades waar je dan iets in kunt doen en weer uit kunt halen werken goed.
- Een collectie-doos: kinderen houden over het algemeen van verzamelen en ordenen. Laat ze bijvoorbeeld mooie stenen, schelpen en (zelfgemaakte) sieraden verzamelen in een mooi doosje of etui (misschien ook wel zelf gemaakt?).
- Een altaar: om aandacht te geven aan dingen die belangrijk zijn voor jullie als gezin. Je kunt er foto’s neerzetten, spullen van het seizoen op verzamelen, kaarsjes en lekkere geurtjes laten branden, zelfgemaakte knutsels. Om zo er extra aandacht te geven en even stil te staan bij wat er is.
- Een (tipi)tentje en/of leeshoekje: Kinderen houden van verstopplekjes en knusse hoekjes. Om verschillende plekjes voor ze te creëren, een plek om te spelen, maar ook een plek om terug te trekken en even uit te rusten. Het is erg belangrijk voor elk kind om thuis ergens een plekje te hebben waar het zich kan terugtrekken. Een grote lap katoen doet het ook vaak goed, om zelf een hoekje ergens te creëren.
- Een mand met lappen stof, dekens, sjaals en andere (verkleed)spullen: Ook hier geldt weer, het liefst zo neutraal mogelijk. We bieden liever wat mooie lappen om zelf een prinse(sse)jurk te maken, dan er een aan te bieden die al kant en klaar is. Creativiteit en fantasie voorop!
- Sensory-board (tof om zelf te maken!) voor baby en dreumes, maar ook voor grotere kindjes.
Lees in de stukjes ‘Speelgoed en spelletjes’ en ‘Ik verveel me’ over overprikkeling en tips voor het aanschaffen van materiaal.